Részt vennél a Veganuár kezdeményezésben? Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat hozzá.
Tömören és röviden ez egy vállalást jelent, hogy egy hónapig nem fogyasztasz semmilyen állati eredetű ételt vagy terméket. Nem hangzik bonyolultnak és embert próbálónak a dolog. De miért is jelent sokat ez a vállalás és milyen buktatói vannak? Miért lett ekkora siker a Veganuár, miközben csak egy fogadásnak indult?
Mutatjuk a részleteket!
2013-ban egy brit pár, Jane Land és Matthew Glover, fogadást kötöttek egymással miközben hálószobájukban egy új kampányról ötleteltek. Mindketten nagyon szeretik az állatokat, éppen ezért szerettek volna elindítani egy Veganuár elnevezésű kezdeményezést a vegán étrend népszerűsítésére. A fogadás a csatlakozók számának megtippelésére irányult: Land pesszimistán úgy becsülte, hogy 100 fő érdeklődését keltheti fel a felhívás, míg Glover 1000 fő részvételére fogadott.
Mint ma már tudjuk, végül mindkettejük elvárásait felülmúlta az első meghirdetett Veganuár, hiszen több mint 3000 ember tett próbát a vegán étrenddel egy hónapra. Innen természetesen nem volt megállás és évről évre sikeresebb lett a kihívás. 2017-ben már 50 ezren, 2020-ban 400 ezren, 2022-ben 630 ezren, 2023-ban pedig már közel 707 ezren csatlakoztak az évindító, állati termék elhagyását népszerűsítő hónaphoz. Tavaly már akkora méreteket öltött a kampány, hogy Észak-Korea és a Vatikán kivételével a világ minden országából csatlakozott résztvevő a kezdeményezéshez.
Hasonlóan az olyan kezdeményezésekhez, mint a Száraz Január vagy a Movember, a Veganuary célja, hogy minél több embert ösztönözzön és támogasson arra, hogy egész januárban lemondjanak az állati eredetű termékekről. Bár Land és Glover már nem vesznek részt közvetlenül a Veganuary szervezésében, a kezdeményezés évről évre egyre erősebbé válik.
Ahogy arról korábban már írtunk, Hollywoodot sem hagyja hidegen a növényi étrend mozgalma, így olyan sztárok is beálltak a kampány mögé, mint Joaquin Phoenix, Paul McCartney, Chris Packham, Alicia Silverstone, illetve amerikai politikusok is részt vesznek benne, mint például Eric Adams, New York polgármestere. Emellett természetesen a social media felületeken is tarol a kihívás, a TikTokon például tavaly közel 900 millió #Veganuary megjelölésű videót néztek meg.
Kik vesznek részt a kihívásban?
Néhány résztvevő már eleve vegán vagy vegetáriánus, amikor csatlakozik a kezdeményezéshez, de a legtöbben húsevők, akik a Veganuary-t valóban egy kihívásként fogják fel, vagy valamilyen változásra vágynak és adnak egy esélyt a növényi étrendnek. Sokan döntenek úgy közülük, hogy jelentős életmódbeli változtatásokat vezetnek be, miután kipróbálják ezt az étrendet. A tavaly októberben készült egy kérdőíves felmérés a 2023-as kihívás résztvevőinek tapasztalatait vizsgálva, amiből izgalmas részletek derültek ki:
- a résztvevők 28%-a a kihívás óta is növényi étrendet követ
- a résztvevők további 36%-a válaszolta, hogy legalább 75%-al csökkentették a hús és egyéb állati eredetű termékek fogyasztását
- a még nem vegán étrendet követő résztvevők 96%-a nyilatkozta azt, hogy a jövőben újra részt vennének a kihívásban
“Ezek az eredmények azt mutatják, hogy a Veganuár több egy egy hónapos fogadalomnál és globálisan népszerűsíti és segíti a tartós életmódváltást”, mondta nyilatkozatában Toni Vernelli, a Veganuary kezdeményezés nemzetközi kommunikációs vezetője.
Mit kell tenned, ha csatlakoznál?
Ami az étrendet illeti, az instrukció elég egyértelmű: el kell hagyni minden állati eredetű terméket, így hús-, hal-, tojás-, sajt-, tej- és vajmentesen kell étkezned egy hónapig. Ezt úgy is megteheted, hogy ezeket a termékeket növényi alternatívákkal helyettesíted, de az is megoldás lehet, ha egy hónapig csak olyan ételeket fogyasztasz, amik eleve nem tartalmaznak ilyen összetevőket. Ha inspirálódni szeretnél, nálunk is találsz recepteket az induláshoz.
A jó hírünk az, hogy a kihívás 2013-as indulásához képest manapság számos üzletben és szupermarketben találhatsz vegán alternatívákat – beleértve vegán “sonkákat”, növényi “halakat”, “tojást”, “kolbászt”, “csirkét”, “sajtot”, “tejet” és még sok egyebet is. Az olyan gyorsétterem-láncok, mint a Burger King, a BelFrit és a KFC, több növényi alapú lehetőséget is kínálnak már, ráadásul sok étterem maga is részt vesz a kezdeményezésben kimondottan szezonális Veganuár fogásokat hirdetve az étlapon. Érdemes figyelni kedvenc éttermeid kínálatát, hiszen talán már ők is csatlakoztak a kihíváshoz!
Ha a cikkre kattintottál és a végére is értél, minden bizonnyal érdekel a Veganuár vagy már javában részese is vagy. A résztvevőknek nagyon szurkolunk, ha pedig csak most találkoztál a kezdeményezéssel vagy későn fogalmazódott meg benned a gondolat, hogy belevágnál, neked is jó hírünk van: az év 12 hónapból áll és bármikor tarthatsz egy saját vegán hónapot – mi biztosan támogatunk benne.
Boldog Veganuárt mindenkinek!