Kutatás vizsgálta, vajon divatból ételérzékenyek-e a magyarok

Hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az alternatív élelmiszerek és növényi termékek

Minden harmadik magyar a speciális – ilyen lehet a vegán, vegetáriánus, tejmentes vagy gluténmentes is – étrendek valamelyikét követi és a többségünk számára teljesen nyilvánvaló, hogy életmódváltásuk hátterében nem egy hóbort de feltehetően egészségügyi okok állnak.

A legtöbb magyar továbbra is határozottan a tradicionális étrendet és hagyományos ételeket részesíti előnyben, ugyanis mint az a Violife megrendelésre készített országos kutatásából[1] kiderült, 10-ből 7 fogyasztó semmilyen speciális étrendet nem követ. A kutatás eredményeit elemezve az is kiderült, hogy laktóz- vagy tejmentesen a megkérdezettek csupán 5, gluténmentes étrendet tartva pedig csak 3% étkezik, valamint szintén 3%-os arányban vallották magukat vegánnak vagy vegetáriánusnak a résztvevők.

vegán életmód
divat a vegánság a magyarok körében?

A megkérdezettek 10%-a valamilyen ételallergia vagy érzékenység miatt követ speciális étrendet, 6% pedig tudatosan próbálja csökkenteni az elfogyasztott tejtermékek és hús mennyiségét. Érdekes adat, hogy az eredmények tükrében kétszer annyi nő étkezik laktóz- vagy tejmentesen, mint férfi.

Egészség és karcsúság

A speciális étrendet követők életmódváltásának okai széles skálán mozognak. Tízből négyen azért választottak maguknak rendhagyó diétát, mert egészségesebben szeretnének élni de nagy csoportot képviselnek azok is, akik ételallergia vagy érzékenység miatt változtattak étrendjükön. Utóbbi esetében szintén megfigyelhető a nemek közötti eltérés, hiszen a válaszok szerint másfélszer több nő érintett benne, mint férfi.

A megkérdezettek 25%-a a fogyást is célul tűzte ki, emellett minden ötödik válaszadó említette a környezeti lábnyom csökkentését szempontként, 10%-uk pedig állatjogi kérdéseket is a mérlegre tett az életmódváltás kapcsán.

„A kutatás adatai azzal a tanulsággal szolgálnak, hogy a fogyasztók változatos okokból keresik azokat a termékeket, amelyek egyrészt növényi alapúak, másrészt az étel-intoleranciával élők számára is biztonsággal fogyaszthatók. A Violife növényi sajtalternatívák nem tartalmaznak tejet, tartósítószert, laktózt, glutént, dióféléket és szóját sem, így számos speciális étrendbe beilleszthetők. Termékeink vegánok, de mindenkinek szólnak, köztük azoknak is, akik aggódnak a hús- és tejtermékek környezetre gyakorolt hatása miatt, és vagy ezért, vagy egészségügyi megfontolásból igyekeznek csökkenteni étrendjükben az állati eredetű élelmiszerek arányát.” – mondta Vincze Renáta, az Upfield regionális marketing igazgatója.

Kevesebb előítélet, felemás elfogadottság

A kutatás eredményeit szemügyre véve arra következtethetünk, hogy a magyar fogyasztók egyre nyitottabbak és egyre nagyobb tudatossággal rendelkeznek az alternatív étrendeket választó honfitársaik életmódváltási okait illetően. A megkérdezettek 80%-a szerint leginkább egészségügyi okok miatt döntenek az emberek a speciális étrendek mellett, 20% szerint azonban még mindig csak divatról van szó. Itt ismét érdemes megfigyelni a különbségeket a két nem tagjainak válaszai között, hiszen kétszer annyi férfi szerint van szó divatozásról, mint ahány nő jelölte meg ezt a választ.

A speciális étrendet követők elfogadottsága mégis felemás képet mutat. A megkérdezettek kétharmada nyilatkozta, hogy a közeli családtagok vagy partner számít leginkább elfogadónak, a válaszadók közel 50%-a pedig a barátokat sorolta ebbe a kategóriába. Az éttermi személyzetet ugyanakkor a válaszadók csupán 25%-a említette és ennél is kevesebben jelölték meg kollégáikat, illetve távoli családtagjaikat ennél a jelzőnél.

Bővülő a termékválaszték

A speciális élelmiszerek, mint például a vegán/növényi alapú ételek elérhetőségével kapcsolatban határozottan az üzletek választékát minősítették a legjobbra a megkérdezettek, míg az éttermek és étel-házhozszállító cégek kínálatával csak kevesen voltak elégedettek.

A válaszadók az állati eredetű élelmiszerek közül a vajat helyettesítik leggyakrabban növényi alternatívával: 10-ből 8-an érezhető rendszerességgel választanak margarint vaj helyett. Mára a növényi tejalternatívák is nagyon népszerűek lettek, hiszen minden második fogyasztó él ezekkel a termékekkel, bár a napi fogyasztók aránya csupán 5% a kutatás adatai szerint.    

Növekedési potenciál egyértelműen van a növényi és alternatív termékek piacán, hiszen a nyugati fogyasztási szokások és tudatosság fényében még határozottan van hová fejlődnünk.


[1] Az Opinio a Violife növényi sajtalternatívát is forgalmazó Upfield Magyarország megbízásából végzett kutatása reprezentatív a 18-69 éves rendszeresen internetezőkre nem, kor, iskolai végzettség, régió és településtípus szerint.

@VegStyle az Instán
This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed with the ID 1 found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Press ESC to close