A nagy vega-határozó avagy ha nem eszem húst, akkor mi vagyok?

Hacsak nem egy barlangban éled az életed, biztosan felfigyeltél rá, hogy egyre csak nő a vegán és vegetáriánus embertársaink száma…ahogy a növényi alapú, a flexitáriánus és pescetáriánus étrend követőié is.

Címkék és kategóriák uralják a társadalmat, melyek befolyása a kulturális fejlődésünk és kiteljesedésünk hatására egy kicsit sem csökken. A kategóriák között kiigazodni sem olyan egyszerű, ami elég zavarbaejtő, tudjuk. De mit is jelentenek ezek a címkék pontosan?

Az eredetileg Pythagoras görög filozófus által i.e. 500 körül megalkotott vegetáriánus kifejezés mára már számos altípusra tagolódott, beleértve a veganizmust is.

Az alábbiakban összegyűjtöttük a vegánok és vegetáriánusok 10 legismertebb típusát, hogy segítsük a tisztánlátást és nem utolsó sorban önmagunk besorolását is az altípusok valamelyikébe (már amennyire ez lehetséges).

Reméljük támogatjuk ezzel a vegetáriánus/vegán életforma könnyebb megértését és elfogadását, de bárhogyan is, az alábbi ismeretek birtokában egy asztaltársaságnál már biztosan villoghattok majd a tájékozottságotokkal a témában. 

Ami nem kérdés, az az, hogy az alábbi lista csak bővülni fog a jövőben és ígérjük, hírt adunk majd az újabb altípusokról is.

Na akkor csapjunk is bele a (vega) lecsóba!

1. Etikus vegánok

Ebbe a csoportba azok a vegán étrend szerint élők tartoznak, akik nem csak a táplálkozásból mellőznek minden állati eredetű terméket de az állatok kizsákmányolása által előállított minden terméket kerülnek. Ide tartoznak a bőr, a gyapjú, a selyem vagy a toll felhasználásával készült termékek, de az állatokon tesztelt kozmetikumok is.

Az etikus vegánok elutasítanak minden olyan vállalkozást is, amelyek az állatok kihasználására építenek tevékenységüket illetően, úgy mint lovasiskolák, elefántháton szervezett túrák vagy delfin műsorok. Ezek helyett olyan vállalkozásokat támogatnak, amelyek az állatok jóllétét hivatottak megteremteni.

Ahogy az a leírtakból is szembetűnik, a veganizmus ezen ága nemcsak az étrendre helyezi a hangsúlyt, de a mindennapi életvitelre is hatalmas hatása van egy ilyen típusú “elköteleződésnek”.

2. Környezetbarát vegánok

A környezetbarát vegánok, vagy nemzetközi elnevezésük szerint eco vegánok azon igyekeznek, hogy minimalizálják az életmódjuk környezetre gyakorolt negatív hatásait. Ennek érdekében mellőznek minden olyan terméket, amelyek előállítása nagy erőforrásokat igényel, úgy mint a hús- illetve tejáru.

Több kutatás is bizonyította már, hogy a húsipar jelenlegi formájában nem fenntartható, ugyanis az állattartás elképesztően nagy területet igényel.

Az eco vegánok a fentieken túl arra is törekszenek, hogy helyi termelőktől szerezzék be az élelmiszert és kerülik a gyorséttermeket, valamint gyakran jellemző rájuk, hogy a közlekedéshez is a biciklit vagy a sétát választják az autóvezetés helyett.

Miközben a veganizmus hitvallása eredendően az állatok szenvedésének eltörlésén alapszik, a környezetbarát vegánok abban hisznek, hogy ez az életforma megvédi a Földet és egyensúlyt teremt az ember és a természet között.

3. Étrendi vegánok

Az étrendi vegánok mellőznek minden állati eredetű terméket a táplálkozásból, úgy mint a hús- és tejtermékek vagy a tojás, ugyanakkor nem érzik szükségét annak, hogy más állati vonatkozású terméket is elutasítsanak, úgy mint a bőr- vagy gyapjúáru. Az étrendi vegánok életmódváltásának alapja leginkább egészségügyi vonatkozású. Ezek az egészségtudatos vegánok sokkal inkább “növényi alapú” étrendűnek vallják magukat.

A “növényi alapú” kifejezés leginkább arra utal, hogy ez az étrend a zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék és más növényi élelmiszerek fogyasztására összpontosít, miközben minimalizálja vagy kizárja az állati eredetű termékeket, az egészségügyi előnyöket szem előtt tartva. Például azt is kimutatták, hogy a növényi alapú étrend csökkenti a vérnyomást, a koleszterinszintet és a szívbetegségek kockázatát, ráadásul az eszerint készült ételek általában gazdagabbak vitaminokban, ásványi anyagokban és antioxidánsokban is.

Fontos azonban megjegyezni, hogy nem minden növényi alapú étrend egészséges, hiszen főleg a feldolgozott élelmiszereket, például fehér kenyeret vagy sült krumplit szemügyre véve semmiképpen nem nevezhető kizárólagosan egészségesnek ez az irány.

4. Nyers vegánok

A nyers vegánok nemcsak állati termékeket nem fogyasztanak de főtt ételeket sem. Csak és kizárólag nyers gyümölcsöket, zöldségeket, dióféléket és magvakat esznek.

Néhányan közülük gyümölcs alapú étrendet követ, ami annyit tesz, hogy gyümölcsön kívül semmi mást nem fogyasztanak. Mások “4ig nyers” étrendet követnek, ami azt jelenti, hogy délután 4 óráig csak nyers ételeket fogyasztanak, majd megesznek egy főtt ételt vacsorára.

A nyers vegánok abban hisznek, hogy az ételek nyers formában történő elfogyasztásával vihető be leginkább minden olyan tápanyag, amire a szervezetünknek szüksége van. Mindebből természetesen az is következik, hogy hitvallásuk szerint az ételek megfőzése a tápanyagok csökkentését eredményezi és általa az étel nehezebben emészthetővé válik.

Ha nagyobb spektrumban tekintünk erre a csoportra, akkor kijelenthetjük, hogy tagjai valójában étrendi vegánok, ugyanakkor annyira szigorú étrendet követnek, hogy ezen belül külön altípust érdemelnek.

5. Vallási vegánok

A vallási vegánok azt vallják, hogy helytelen ártani az állatoknak és ezért spirituális alapelvként folytatnak vegán életmódot. A vallási veganizmus leggyakoribb típusa a dzsainizmus, amely Indiából származik. A dzsainok hite szerint minden élőlénynek lelke van és minden életet tisztelni kell. Ennek megfelelően a dzsainok határozottan vegetáriánusok és több esetben is a vegán életmódot választják, ellenezve az állatok bántalmazását. A dzsainok teljesen megtagadják a hús-, hal- és tojásfogyasztást, mert egész életmódjuk az erőszakmentességen alapszik és nézeteik szerint bármilyen élőlény bántalmazása rossz karmát hoz az elkövetőre.

A dzsain konyha olyan vegetáriánus ételeket foglal magába, amelyek elkerülik a rovarokkal és a mikroorganizmusokkal történő érintkezést is, mindezt azért, hogy megvédjék ezeket az élőlényeket. A dzsainok emellett kerülik a gyökér- és földalatti zöldségeket, például a burgonyát, a fokhagymát, a hagymát és más hasonló növényeket, mert ezek betakarítása is megsértheti a kis lényeket.

6.  Vegetáriánus

A vegetarianizmus a húsfogyasztástól való tartózkodás életmódja, és magában foglalhatja az állatvágási melléktermékektől való tartózkodást is. A vegetáriánusok kihagyják étrendjükből a halat, a baromfihúst és a húst, de engedélyezik a tejtermékeket és a tojást.

A veganizmushoz hasonlóan számos oka lehet annak, hogy az emberek a vegetáriánus étrendet választják, többek között:

  • Etikai megfontolás az állatvédelemmel kapcsolatban
  • Környezetvédelmi fenntarthatóság
  • Egészségügyi szempontok

A vegetáriánus étrendet követők általában különféle gyümölcsöket, zöldségeket, gabonákat és hüvelyeseket fogyasztanak. A mindennapi vegetáriánus ételek közé tartozik a sültkrumpli, a tésztaételek, a rizs és a bab, valamint a levesek.

7. Lakto-vegetáriánus

A lakto-vegetáriánus olyan személy, aki tartózkodik a vörös vagy fehér hús, hal, tyúk és tojás fogyasztásától, de az étrendjébe beiktatja tejtermékeket, például sajtot, tejet és joghurtot.

A „lakto” szó a latin tej szóból származik. Lakto-vegetáriánus tehát az, aki elsősorban növényi alapú étrendet fogyaszt tejtermékek hozzáadásával.

Bár sok oka lehet annak, ha valaki a lakto-vegetáriánus étrend mellett dönt, az egyik leggyakoribb mégis az egészségtudatosság.

8. Pescatáriusok

A pescatáriusok olyan személyek, akik húsfogyasztásukat kizárólag halra és a tenger gyümölcseire korlátozzák. Bár technikailag nem teljesen vegetáriánusok, a pescatáriusok nem fogyasztanak vörös húst, fehér húst és szárnyasokat sem.

Mivel még jelenleg is viták tárgya és így el nem döntött kérdés, hogy a halat húsnak kell-e tekinteni avagy sem, a legtöbb pescatárius vegetáriánusnak tartja magát, mivel nem eszik szárazföldi állatokat.

Ha az etikai megfontolást vesszük alapul, a tengeri állatok mindenképpen a rövidebbet húzzák. A vadvízi és a tenyésztett halászat egyaránt fájdalmat és kegyetlenséget okoz az érző lényekkel szemben, és jelentős ökológiai következményekkel jár.

A pescatárius étrendet gyakran „félvegetáriánus” vagy „flexitáriánus” (erről később) étrendnek tekintik, mivel némi mozgásteret tesz lehetővé a fogyasztható húsok tekintetében és semmiképpen sem nevezhető növényi alapúnak.

9. Pollotáriusok

A pollotárius étrend a húsfogyasztást csak baromfira és szárnyasra korlátozza, így a pollotáriusok nem fogyasztanak vörös húst, halat és tenger gyümölcseit sem. Az ilyen típusú étrend hivatalosan nyilván nem tekinthető vegetáriánusnak, mivel lehetővé teszi az állati eredetű termékek fogyasztását.

Mivel a pollotáriusokat jellemzően egészségügyi szempontok motiválják, nem annyira elkötelezettek az állatok jólléte iránt, mint a vegetáriánusok és a vegánok.

Például a pollotáriusok kevésbé valószínű, hogy bojkottálják azokat a cégeket, amelyek állatkínzást folytatnak, nem támogatják az állatok védelméről szóló jogszabályokat, és nem is vesznek részt állatvédelmi akciókban.

10. Flexitáriánusok

A flexitárius alapvetően növényi alapú étrendet követ, alkalmanként azonban húsételeket is fogyaszt. Ezek az emberek törekszenek arra, hogy korlátozzák a húsok fogyasztását és szinte kizárólag növényi alapú étrendet folytatnak. Természetesen az ő esetükben a “szinte” szón van a hangsúly. Például egy flexitáriánus rendelhet vega hamburgert egy étteremben, miközben alkalmanként hajlandó csirkét enni. Gyakran előfordul, hogy hetente csak 1-2 alkalommal esznek húst.

Bár nincsenek szigorú szabályok arra vonatkozóan, hogy a flexitáriánusok mit ehetnek és mit nem, az általános cél a húsfogyasztás minimalizálása egészségügyi és etikai okokból egyaránt.

Vegánok és vegetáriánusok világszerte

Sokféle vegán és vegetáriánus ember létezik világszerte és nyilván mindenkinek megvan a maga motivációja egy ilyen típusú életmód követésére. Függetlenül attól, hogy az állatokkal kapcsolatos etikai aggályok, a környezeti fenntarthatóság vagy egészségügyi szempontok indítanak el valakit ezen az úton, az jól látható, hogy számtalan lehetőség közül választhatunk ha növényi alapú étrendre szeretnénk áttérni és bizonyítottan fenntartható és kivitelezhető étrendekről beszélünk.

Te már vega vagy? Oszd meg velünk, melyik típusba tartozol!

@VegStyle az Instán
This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed with the ID 1 found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Press ESC to close